Урок фізики у 9 класі

Тема. Вплив радіоактивного випромінювання на живі організми

Мета.

Ø Ввести поняття дози радіоактивного випромінювання, природного радіаційного фону; ознайомити з його впливом на живі організми; розвивати вміння учнів поєднувати знання з фізики, біології, медицини; формувати пізнавальний інтерес до даної теми через метод інформаційно-дослідницького проекту для розвитку інтересу й здібностей кожного учня.

Ø Формувати навички самоосвіти: уміння працювати з науковою літературою; розвивати вміння аналізувати науковий матеріал, використовуючи додаткову літературу й Інтернет, створювати презентації в середовищі PowerPoint; виховувати свідоме ставлення до здоров’я — власного й інших людей, бажання пізнавати довкілля; розширяти кругозір учнів і розвивати їхню творчість.

Ø Виховувати культуру спілкування, колективізм, відповідальність; навчити самостійно мислити, мати особисту думку, відчувати відповідальність за справу, бути компетентними в багатьох питаннях.

Обладнання: комп’ютер, таблиці, слайд-шоу, плакати з висловами «Розум є здатність використовувати сили навколишнього світу без руйнування цього світу» (О. Стругацький, Б. Стругацький), «Лише зрозумівши природу, людина зрозуміє саму себе» (Р. Едберг, шведський письменник), «Скажи мені — і я забуду. Покажи мені — і я запам’ятаю. Дай можливість діяти самому — і я навчуся» (китайська народна мудрість).

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.

Форма проведення: урок-дослідження.

Девіз уроку: «Навчаючи когось, навчаюся сам!»

Хід уроку

I. Організація класу

Налаштування на творчу роботу учнів.

II. Мотивація.

Оголошення теми, мети й очікуваних  результатів

Людина тисячі років боролася за своє існування, вижила в епідеміях, голодоморах, у різних війнах, які сама ж і розв’язала. Виживала й завжди вірила у краще майбутнє. Заради цього людина рухає науково-технічний прогрес. Від моменту відкриття радіоактивного випромінювання стало зрозуміло, що воно суттєво впливає на живі організми. У дослідників спостерігалися зміни на шкірі кистей рук, нудота, випадіння волосся, загальне нездужання. Величезною є роль радіації в еволюції життя, у походженні й розвитку організмів. Радіоактивні речовини, які перебувають у ґрунті, воді, атмосфері, створюють природний радіаційний фон на Землі, що існує від моменту народження нашої планети.

У процесі еволюції живі організми пристосувалися до нього, і він став необхідним для їхнього існування. Потужним джерелом випромінювання є Сонце, спалахи наднових зірок. Однак занадто інтенсивне випромінювання може шкідливо вплинути на живий організм, нерідко цей вплив може передаватися нащадкам, оскільки радіація пошкоджує хромосомний апарат, спричиняє мутації. Галузь медицини, яка вивчає вплив радіації на людський організм, називається медичною радіологією. І ось через свої хибні моральні принципи й духовне зубожіння ми знову опинилися на грані екологічної катастрофи (Чорнобильська АЕС, Хіросіма та Нагасакі, нові вибухи на АЕС у Японії). Екологічна криза  охопила всі континенти.

Перед початком вивчення даного розділу ваш клас було поділено на кілька груп, які мали працювати над проектом «Доза радіоактивного випромінювання. Природний радіоактивний фон. Вплив радіоактивного випромінювання на живі організми» і сьогодні покажете свої результати, заповнюючи під час уроку листки оцінювання. (додаток 1)



Скачати